Hoppa till innehåll →

Underligt upplägg hos Tele2

Det har länge varit dags för en ny mobiltelefon. Jag har letat i månader efter en värdig ersättare till K750 utan framgång. Samtidigt har den gamla trotjänaren efter diverse missöden blivit allt värre att försöka använda. I onsdags gjorde jag därför slag i saken och beställde en ny mobiltelefon.
Eftersom jag har Tele2 som operatör sedan tidigare vände jag mig dit. Jag vet, Tele2 suger, problemet är att konkurrenterna inte är speciellt mycket bättre – bara dyrare – samtidigt som jag gillar Tele2s marknadsföring som är kaxig och en aning nyskapande.
Efter att ha kikat runt på webben beslutar jag mig för en K850. Den kostar lagom mycket och verkar i allt väsentligt kunna det min gamla mobil kunde. Men för att beställa från Tele2 behöver jag teckna ett nytt avtal och mata in en massa uppgifter via webben. ”Det vore nog enklare per telefon”, tänkte jag.
Jag ringer Tele2s företagskundtjänst och en trevlig, om än lite vilsen, tjej svarar. Efter en stund har vi konstaterat att hon kan erbjuda den mobil jag vill ha och allt verkar bra. Tills vi kommer till priset. På webben är 18 månaders förhöjd månadsavgift, men ska jag beställa per telefon är det istället 24 månader som gäller. Min telefon blir 720 kr dyrare om jag beställer direkt av kundtjänst. Enligt tjejen beror det på att de har olika leverantörer beroende på hur man beställer. Ett minst sagt underligt upplägg, får jag tycka, men jag beställde från Tele2s hemsida istället.
Nästa sak jag reagerar på är att jag kan välja att betala för mobilen med kort eller få den mot postförskott. Eftersom priset är rabatterat i och med den förhöjda månadsavgiften blir pris att betala 16 kr med kort, eller 56 kr inklusive postförskottsavgift. Frakten är i övrigt gratis oavsett.
Jag betalade med företagskortet, men kan inte låta bli att irritera mig. Jag har varit kund hos Tele2 i över tio år och alltid betalat mina fakturor i tid. Fakturabeloppen har varierat från 500 till 3 000 kr per månad och nu kan de inte lägga på dessa 16 kr på nästa faktura utan vill ha betalt i förskott.
Jag må ha en del skulder, men nog bör jag vara tillräckligt kreditvärdig för 16 kr. Jag har ju nyligen fått hem en kreditupplysning där min riskklass förbättrats två snäpp.
Så ett litet tips: Ska du köpa mobil genom Tele2, gör det på hemsidan. Leveransen var åtminstone snabb.

Andra bloggar om:
, , , , , .

Publicerat i Okategoriserade

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *